تبلیغات
(((وبلاگ تخصصی معماری))) - افتخارات و جمع بندی فعالیتهای میرمیران
(((وبلاگ تخصصی معماری)))

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

افتخارات و جمع بندی فعالیتهای میرمیران

افتخارات :
• مشاور برگزیده وزارت مسكن و شهرسازی به عنوان"بهترین مشاور شهرسازی"- 1370
• جایزه اول در مسابقه شركت خانه سازی ایران برای " مجتمع ایل گلی تبریز"- 1371
• مقام اول(جایزه آبادی) در مسابقه برگزار شده توسط مركز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی برای"طرح احیاء مجموعه كریمخانی شیراز" -1372


بقیه مطالب در ادامه

افتخارات :
• مشاور برگزیده وزارت مسكن و شهرسازی به عنوان"بهترین مشاور شهرسازی"- 1370
• جایزه اول در مسابقه شركت خانه سازی ایران برای " مجتمع ایل گلی تبریز"- 1371
• مقام اول(جایزه آبادی) در مسابقه برگزار شده توسط مركز مطالعات و پژوهشهای معماری و شهرسازی برای"طرح احیاء مجموعه كریمخانی شیراز" -1372
• مقام اول در مسابقه برگزار شده توسط مركز مطالعات و پژوهش های معماری و شهرسازی ایران برای "طرح آماده سازی اراضی شهر جدید بهارستان"-1372
• جایزه نخست و مقام اول در مسابقه فرهنگستان های جمهوری ایلامی ایران- 1373
• جایزه نخست و مقام اول برای طرح موزه مركز اسناد ریاست جمهوری،رفسنجان-1373
• جایزه نخست و مقام اول در مسابقه طراحی بدنه شرقی چهار باغ اصفهان-1374
• جایزه دوم در مسابقه طرح ساختمان كتابخانه ملی ایران- 1374
• تقدیر نامه افتخار (
HONORABLE MENTION) بعنوان طرح برگزیده در مسابقه بین المللی برای طرح كتابخانه ملی شورای شهر كانسای- كان ژاپن- 1375
• رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان استانداری تهران-1375
• طرح برتر در مسابقه طراحی ساختمان جدید وزارت نیرو- 1375
• لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشنواره مهندسی ساختمان برای طرح بهسازی و نوسازی میدان كهنه و مسجد جامع عتیق اصفهان- 1375
• لوح تقدیر طرح برگزیده اولین جشنواره مهندسی ساختمان برای طرح موزه ملی آب ایران- 1375
• رتبه اول در مسابقه طراحی ساختمان جدید بانك توسعه صادرات ایران- 1376
• رتبه اول در طرح اتصال مجموعه حرم حضرت رضا (ع) به بافت اطراف- 1377
• طرح برگزیده در مسابقه بین المللی طرح موزه تاریخ كالیفرنیا،فرزنو- 1378
• دریافت نشان معماری ایران(استاد پیرنیا) در اولین دوره- 1379
• طرح برگزیده در مسابقه طرح سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین-آلمان-1379
• كسب مقام دوم جایزه بزرگ معمار 1380 برای اثر مجموعه ورزشی رفسنجان
• طرح برگزیده در مسابقه طرح خانه مولانا تهران-1380
• طرح برگزیده در مسابقه مركز همكاری های فن آوری های ریاست جمهوری تهران- 1380
• لوح تقدیر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مجموعه ورزشی رفسنجان – 1380
• لوح تقدیر جامعه مهندسان مشاور ایران، برای شناسایی و معرفی معماری ایران- 1380
• برنده جایزه بزرگ معمار - سال
۱۳۸۰
• برنده جایزه مهراز- 1381
• انتخاب شده به عنوان پیشكسوت معماری توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان كشور- 1381

• كسب مقام اول جایزه بزرگ معمار 1382 برای اثر كانون وكلای دادگستری مركز
• رتبه دوم در مسابقه بزرگ طرح مجموعه آتی سنتر- تهران- 1382
• دریافت لقب شهروند افتخاری اصفهان- 1383
• دریافت لوح تقدیر و تندیس از جامعه مهندسان مشاور ایران- 1383
• دریافت نشان درجه یك فرهنگ و هنر از ریاست محترم جمهوری – 1383
• تقدیر نامه افتخار (
HONORABLE MENTION) بعنوان طرح برگزیده در مسابقه بین المللی طرح ساختمان كنفرانس كشورهای اسلامی در جده- عربستان – 1384
• دریافت نشان معماری ایران از انجمن مفاخر معماری ایران- 1385

جمع بندی فعالیت های استاد :
در مجموع می توان به نتایج زیر دست یافت :
الف ) میرمیران در فرآیند طراحی معماری ، از یک دیاگرام فرم به عنوان نقطه ی آغاز طرح استفاده می کند.
این روش شاید اولین بار توسط " مارسل دوشان " ابداع شده باشد . دوشان هنگامی که با دخل و تصرف در "مونالیزای داوینچی " اثری به نام " Q.O.H.H.L " تولید کرد ، آغازگر راهی بود که تحت عنوان حاضر _ آماده "eMad_dyRea " معروف شد و شاید بتوان استفاده از دیاگرام فرم آثار موجود را در معماری میرمیران در ادامه ی کار دوشان قرارا داد ؛ که در نوع خود روش مطرحی در طراحی معماری معاصر محسوب می شود .
ب ) میرمیران بیشتر به فرم و ویژگی های تندیس گونه آن تاکید می کند و این ویژگی باعث به وجود آمدن شباهت هایی در کل کارهای سه دوره ی مورد بحث این مقاله شده است و از این جهت شاید بتوان کارهای او را با لوکوربوزیه مقایسه کرد که همواره یکی از دغدغه های او هم فرم تندیس گونه ی پروژه بود ( نمازخانه ی رنشان)
ج ) میرمیران با کاستن از فرم و افزودن به فضا ( حرکت از ماده به روح ) حرکتی در جهت پیشبرد معماری ایران در عرصه های بین المللی ایجاد کرد.
مرحوم میرمیران خود در مصاحبه ای که در مجله ی معمار(شماره 30) داشتند آشکارا ابراز می دارند که :
" کار من خلاقیت فضایی است . معماری فقط فضاست. حجم هم فضاست . حجم را اگر از بیرون نگاه کنیم یک نوع فضا می شود . ما معماری را با حجم میبینیم و با فضا درک می کنیم. "
بر اساس گفته هایی از برنزوی و بر اساس آنچه که ما از سخنان استاد دریافتیم می توان گفت :
تاریخ معماری بیش از هرچیز دیگر تاریخ درک فضایی است . داوری معماری اساسا داوری درباره ی فضاهای داخلی بناست.اگر داوری به لحاظ فضا مثبت باشد ، این بنا وارد تاریخ معماری می شود .
تملک فضا یعنی توان دیدن بنا و یافتن کلید فهم و شناخت آن . تا زمانی که جایگاه نظری فضا را نیاموخته ایم ، تاریخ معماری و بنابراین لذت بردن از معماری تنها به گونه ای مبهم ، وجود خواهد داشت .
پلان ، نما ، برش ، عکس و فیلم ، ابزارهای ما برای ارائه ی فضا هستند .
زمانی که مفهوم معماری درک شود ، هر یک از این ابزارها می توانند مورد مطالعه قرار گیرند و در نتیجه عمیق شوند و جا افتادگی خود را به بقیه ی ابزارها منتقل کنند .
نام میرمیران در کنار نام کسانی قرار می گیرد که تلاش می کنند با نوعی برداشت از معماری سنتی ایرانی ، معماری جدیدی را رقم زنند که هم پاسخی به مسائل جامعه ی مدرن باشد و هم نوعی تداوم در ارتباط با معماری گذشته ی ایران را بتوان در آن مشاهده کرد . میرمیران ، خود معتقد بود :
" به رغم کثرت ، تنوع و پیچیدگی بناها ، اصول ، مبانی و الگوها ؛ استوار تر بوده است تا ایجاد آنها . آیا نمی توان در معماری امروز ایران امروز ایران نیز به همان اصول ، مبانی و الگوها پرداخت و آنها را در جریان یک فرآیند خلاق ، تکامل بخشید ؟ "
و در آخر خاستگاه ایده در معماری از نظر مرحوم میرمیران این گونه بررسی می شود :
معماری میرمیران ، عمدتا نقطه ی گره گاهی سه کانسپت و مفهوم است .
اول : یافتن مبنایی استعاری به معنای سکوی پرش طراح در مرحله ی ایده پردازی
دوم : تلاش برای دستیابی به بیانی تجریدی که نه با تناظری یک به یک ، یلکه در جوهره ی کلی فرمال و فضایی خود ؛ نسبتی با تاریخ معماری ایران برقرار کند
و سوم : بیان فضایی صریح و روشن از طریق حجم های خالص
بر همین اساس در معماری میرمیران ، ایده نقش بسیار مهمی را ایفا می کند . مرحوم استاد میرمیران معتقد است : " نقطه شروع یا نقطه گرهی یا ایده ی طرح می تواند بسیار متفاوت باشد : گاه یک فرم است ؛ گاه یک الگو ، گاه یک مضمون ، گاه یک مفهوم ، یک شعر ، یک خاطر ، گاه یک تصویر ، اسطوره ، خیال ، گاه یک نظریه و حتی گاه نیز ترکیبی از بعضی از آن ها . البته من اعتقاد دارم که ایده ی طرح باید یک چیز باشد و اگر هم چند چیز است باید یکی از آن ها کاملا عمده باشد . "
و از همین رو آثار او عمدتا معماری کیفیتی تجریدی ، در عین حال استعاری و در عین حال فرم و فضایی صریح دارد . در طرحی که میرمیران برای موزه ی ملی ایران ارائه می کند ؛ بنا به اظهارات او شعر ناصر خسرو : " بنگر به فرشته که دود از سپس دیو / چون زر گدازنده که بر لوح چکانیش " با حضور مضمونی
لوح ها به مثابه ثبت کننده ی دانش بشری در هم آمیخت و ایده ی کلی طرح را شکل داد ؛ و بر اساس این ایده ، معمار حجمی طلایی رنگ را در لفافی شیشه ای قاب می کند .
در اثر دیگر او " مجموعه ورزشی رفسنجان " میرمیران ایده ی کلی حجم را از یک یخچال قدیمی منطقه الهام می گیرد و می گوید : " من رفسنجان را همیشه با یک یخچال قدیمی به یاد می آورم . بنابراین تصمیم گرفتم که از فرم و سازمان فضایی این بنا در پروژه استفاده کنم . " و این نوع نگاه او به معماری در اکثر آثار او قابل ردیابی است .
میرمیران را نباید به عنوان یک متفکر و تئوری پرداز ؛ بلکه به عنوان معمار هنرمندی که تئوری های او بیشتر بر دریافت های حسی و زیبایی شناختی استوار است ، شناخت14 .

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : عاشق معماری

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • کدام مطلب را در وبلاگ می خواهید؟






نویسندگان